Зараз читаю
Стів Джобс: помилка атрибуції

Стів Джобс: помилка атрибуції

Стів Джобс і сьогодні, майже через десять років після своєї передчасної смерті, лишається об’єктом загального шанування. Це захоплення підживлюють сотні книжок, які обіцяють навчити нас усього про засновника Apple: його новаторських таємниць, принципів дизайну, техніки презентацій, управлінського стилю, його таємних звичок, а також стилю одягу.

Захоплення Джобсом справді важко із чимось порівняти, але принцип шанування економічних лідерів і піднесення їх до статусу майже священних взірців не новий. Згадаймо Джека Велча, який керував General Electric, або Воррена Баффета, абсолютного ідола інвесторів. Ще культові фігури бізнесу: від Альфреда Слоуна (General Motors) до Ларрі Пейджа (Google), від Білла Ґейтса (Microsoft) до Ілона Маска (SpaceX і Tesla).

Багатьох харизматичних особистостей зі світу бізнесу нам пропонували чи досі пропонують за взірець. Звісно, хотілося б щоб у списках «лідерів думок», які нам пропонують ЗМІ, було більше представників ще й інших, не тільки бізнесових кіл, утім потреба мати приклад для наслідування зрозуміла.

Звіряти, порівнювати свої методи з методами інших компаній може бути доволі ефективною вправою для керівника. Проте ми у своїх пошуках прикладів для наслідування надто часто робимо три помилки.

По-перше, приписуємо весь успіх одній людині. По-друге, у всіх діях цієї людини вбачаємо причини її успіху. І насамкінець, поспішаємо брати її собі за модель для наслідування.

Нам подобається придумувати сенси й історії. Якщо зупинитися на прикладі Apple, історія про несподіваний успіх, падіння й блискуче відродження дивовижно відповідає структурі героїчного оповідання. Але це історія героя, хоч ми вже цього й не помічаємо, історія Стіва Джобса, а не Apple.

А ми говоримо про одну з найбільших у світі компаній за ринковою капіталізацією. І хоч Джобс, без сумніву, відіграв визначальну роль в її історії, справедливо буде сказати, що решта, щось із 120 тисяч працівників компанії, також доклалися до цього. До речі, досягнення Apple вже після смерті патрона це підтверджують.

Читати також

Навіть якщо говорити тільки про «творчу» складову успіху Apple, себто неодноразове створення революційних продуктів, їхнім автором був, звичайно ж, не лише Стів Джобс. Але глибоко в душі ми хочемо почути історію про героя.

Ми прагнемо історій, і саме таких, де діють типові персонажі. Ми недооцінюємо роль не тільки інших персонажів, а й середовища, конкурентів і звичайного випадку, щасливого чи нещасливого.